Empress management services
Image default
Bedrijven

Wat houd RPA in?

RPA is de afkorting van Robotic Process Automation. Vertaald naar het Nederlands: robotgestuurde procesautomatisering. Het gaat hier echter niet om echte robots, maar om software robots. Dit zijn eigenlijk virtuele robots die werkzaamheden kunnen overnemen. RPA geeft bedrijven de kans om processen te digitaliseren. Dit kan veel verschillende voordelen leveren voor deze bedrijven. Denk hierbij aan kosten- en tijdbesparingen, korte doorlooptijden en foutloos werk leveren. Bent u benieuwd naar hoe RPA precies werkt en wat de voordelen ervan zijn? Lees dan snel verder!

 

De werking van RPA

Een RPA robot kan repetitieve en rule-based processen automatiseren. De RPA software voldoet verschillende werkzaamheden als inloggen op systemen, de toetsenbord- en muisinvoer simuleren en de informatie aflezen van de schermen. De RPA software kan dus bestaande applicaties interpreteren, gegevens wijzigen en communiceren met andere digitale systemen via de normale gebruikersinterface. Het gebruik van een RPA software hoeft niet uw huidige ICT-systeem aan te passen.  Softwarerobots nemen daarmee eenvoudig routinematig werk uit de handen van medewerkers. Een RPA software kan veel verschillende werkzaamheden doen. Denk hierbij aan administratieve werkzaamheden, financiële en IT support-werkzaamheden en backoffice-werk. RPA software is het beste te gebruiken bij repetitief werk dat in hoge mate voorkomt. Deze processen zult u vinden bij Finance, HR en ICT. Voordat men aan de slag gaat met robotiseren, is het belangrijk om het proces eerst te optimaliseren. Dit kunt u door bedrijven laten doen die gespecialiseerd zijn in RPA software zoals pegamento. Op de website van pegamento zult u meer informatie vinden over de diensten die zij aanbieden met betrekking tot RPA software.

 

De voordelen van RPA

Er werden in deze blog al een paar voordelen benoemd zoals de kostenbesparing, tijdsbesparing, korte doorlooptijden en foutloos werk leveren. Een RPA robot neemt dus repetitieve taken over van u en uw werknemers. Doordat dit weer een hoop tijd bespaart kunt u of uw werknemers zich meer richtten op uw klanten. De extra tijd die u in uw klanten steekt zal ook de waarde van de klanten verhogen. Daarnaast werken RPA robots bijna altijd foutloos en zijn ze elke dag van de week beschikbaar. Dit veranderd de kwaliteit van de dienstverlening. Even in het kort: Door gebruik van een RPA software te maken kunt u de efficiëntie van de processen verbeteren, de kosten reduceren, fouten voorkomen, kwaliteit verbeteren en zo uiteindelijke de klanttevredenheid verhogen.

 

https://www.pegamento.nl/robotic-process-automation/