Empress management services
Image default
Vervoer en transport

Als webshop pakketten verzenden

Om te zorgen dat jouw klanten tevreden zijn met hun bestelling, moet er bij het verzenden van pakketten op verschillende aspecten gelet worden. Jouw klanten hechten bijvoorbeeld veel waarde aan het tempo waarmee hun bestelling bezorgd wordt. In dit blog gaan we in op wat deze verschillende aspecten nu zijn en waar deze afhankelijk van zijn.

Het bezorgtempo

Het tempo waarmee pakketten bezorgd worden is sterk afhankelijk van het logistieke proces van jouw webshop verzending. Zo moet een bestelling samengesteld, ingepakt en verzonden worden. Als je dit proces als webshop helemaal zelf uitvoert, dan betekent dit dat je zelf het pakket naar het postkantoor brengt. Hierdoor ben je afhankelijk van de openingstijden van het postkantoor. Deze afhankelijk kan ertoe lijden dat de klant soms later een bestelling ontvangt, wat ten koste kan gaan van de tevredenheid.

Het tempo hangt ook af van jouw beschikbaarheid om iedere dag pakketten samen te stellen en te verzenden. Om als webshop pakket verzenden, dient het bezorgtempo goed te zijn. Wanneer het in jouw webshop stormloopt, kan dit de druk hoog opvoeren. Je moet dan hoogstwaarschijnlijk andere werkzaamheden laten liggen, omdat je niet op twee plaatsen tegelijk kunt zijn.

Verzendtaken automatiseren

Wekelijks een paar pakketten inpakken, zelf labelen en naar het postkantoor brengen is nog haalbaar. Zodra het aantal pakketjes per dag groeit gaat er al snel meer tijd in zitten, die je liever besteed aan andere aspecten van je onderneming. Als je verzendvolume stijgt kun je ook een verzendcontract afsluiten en soms zelfs onderhandelen over de verzendtarieven. De meeste verzendpartijen bieden software waarmee je processen kunt automatiseren. Denk aan het invoeren van de adresgegevens van de klant. Daarnaast kun je hiermee soms meer verzendopties bieden én goedkoper verzenden doordat deze organisaties contracten hebben met meerdere grote vervoerders voor alle aangesloten webwinkels. Welke vervoerder of verzendoptie voor jou het meest voordelig is hangt af van verschillende factoren. Denk aan je verzendvolume natuurlijk, maar ook aan de afmetingen, het gewicht en de afleverlocatie van je pakket.

Verschillende bezorgopties

Bied jouw klanten tijdens het bestellen in je webshop controle over de bezorging door het aanbieden van verschillende bezorgopties. Want uit onderzoek blijkt dat 50% van de online shoppers wel eens voor een andere webshop kiest bij het ontbreken van de gewenste bezorgmogelijkheden. De meest voorkomende pakketbezorgingopties zijn:

  • Same Day Delivery (dezelfde dag bezorgd)
  • Next Day Delivery
  • Saturday Delivery
  • Sunday Delivery
  • Ophalen bij een afhaallocatie
  • Avondbezorging
  • Ochtendlevering
  • Spoedlevering

Het inpakproces

Hoe ontvangt je klant jouw producten? Naast het tempo waarmee webshop verzendingen verwerkt worden, is ook de kwaliteit ervan erg belangrijk. Het verschilt per webshop en per product hoe een pakket wordt ingepakt, maar nauwkeurigheid is altijd van belang. De verzending vraagt om een nette doos en voldoende schok dempend materiaal, zoals bubble-wrap of piepschuim. En de bestelling moet zorgvuldig worden samengesteld, want de klant is pas tevreden als hij precies dat ontvangt wat hij besteld heeft. Daarnaast heeft elke vervoerder zo zijn eigen regels waar aan een verpakking moet voldoen. Het is erg belangrijk dat de producten die je verzendt op de juiste manier verpakt én gelabeld zijn. Is dit niet het geval? Dan kan het zijn dat het pakket niet op de plaats van bestemming komt.

Automatisering van je magazijn door fulfilment of dropshipping

Bij een groot ordervolume kun je ervoor kiezen je volledige voorraad op te slaan bij een fulfilmentpartij. Zij nemen dan het complete logistieke proces over, zoals het inpakken en verzenden van pakketten.

Een voordeel hiervan is dat een fulfilmentparter je klanten een latere cutofftijd kan aanbieden. Doordat zij veel logistieke vervoerders in dienst hebben kunnen ze tot ’s avonds laat pakketten versturen. Hierdoor kun je verzendopties als Same Day Delivery aanbieden.

Er hangt natuurlijk wel een flink prijskaartje aan, maar als je het vergelijkt met de kosten die je zelf maakt als je dit in eigen beheer doet én met de tijd die je nu bespaart, is het soms wel te overzien.

Een andere optie is om je leverancier pakketten laten versturen naar jouw klanten. Je maakt dan gebruik van dropshipping en hebt zelf geen eigen voorraad meer. Dit bespaart je veel tijd en opslagkosten.

Afhankelijk van de locatie van je leverancier kan dit wel zorgen voor langere levertijden. Ook blijf je zelf verantwoordelijk voor de verzending. Als producten vermist of beschadigd raken moet jij dit oplossen. Vaak rekenen leveranciers de werkzaamheden door in hun tarief, waardoor je winst op een dropship-bestelling lager is.

Wel of geen verzendkosten berekenen?

Het liefst reken je de verzendkosten door naar je klant, maar te hoge tarieven zorgen er ook voor dat klanten voor de concurrent kiezen. Het is daarom dus erg belangrijk om een goed tarief vast te stellen, waar je klant tevreden mee is en jij ook nog een winstmarge van overhoudt.

Veel webwinkels rekenen vier euro of minder aan verzendkosten. Ze maken dan wel verlies op die kostenpost, maar door het lage tarief is de kans wel groter dat klanten iets kopen. Als je voldoende winst maakt op de verkochte producten kun je hier alsnog geld mee verdienen.

Gratis verzendkosten levert meer verkopen op, maar ook een lagere marge voor je onderneming. Veel webwinkels gebruiken daarom een drempel. Zet bijvoorbeeld op je webshop: “gratis verzending bij een bestelling vanaf 50 euro”. Grote kans dat klanten dan meer besteden om die drempel te behalen.

Als je deze strategie goed weet toe te passen, dan kan een gratis verzenddrempel voor een flinke omzetverhoging zorgen. Het draait hierbij allemaal om het bepalen van het juiste bedrag.

Een formule die jou kan helpen bij het bepalen van de juiste verzenddrempel is: gemiddeld orderbedrag + (standaard verzendkosten x 3) = gratis verzenddrempel.

Conclusie Webshop pakket verzenden

Een pakket versturen is best een complex proces. Je kunt het verzenden van je pakketten dus op veel verschillende manieren aanpakken. Je hebt veel verzendopties en bent tijdens het gehele traject verantwoordelijk voor de zending. Sommige opties passen misschien helemaal niet bij jouw webshop. Onderzoek wat voordelig is voor jou en waar je vooral veel tijd en geld mee kunt besparen.

Maar onthoud: consumenten willen niet wachten en verzendkosten rekenen kost je conversie.

https://delivery.yeshugo.com/