principles of marketing kotler

Uitstelgedrag is normaal voor alle mensen in bepaalde situaties, of het nu gaat om huiswerk maken, een proefschrift schrijven, een jaarverslag schrijven of het huis schoonmaken.

De positie van Neil Fiore, auteur van The Easy Way to Stop Procrastinating for Later (sammari), is echter verre van de mening van de meeste mensen die geloven dat uitstelgedrag een gebrek aan wilskracht is of een gevolg van luiheid.

Neil Fiore biedt een ongebruikelijke kijk op uitstelgedrag als de keerzijde van perfectionisme. Volgens hem stellen mensen het doen van belangrijke dingen uit omdat ze zo willen omgaan met de stress die wordt veroorzaakt door te hoge eisen aan zichzelf en hun werk.

In het publieke bewustzijn heeft het idee van een uitsteller als een onverantwoordelijk en lui persoon die zijn leven verspilt, wortel geschoten. Dit is echter slechts gedeeltelijk waar.

Feit is dat mensen die ernaar streven om het werk perfect te doen en zeer hoge eisen aan zichzelf stellen, problemen hebben met het uitstellen van belangrijke dingen voor later.

Zulke mensen zijn bang om een ​​bedrijf te beginnen uit kritiek en uit angst om een ​​fout te maken. Ze zijn ook bang om andere kansen mis te lopen vanwege hun gehechtheid aan één project.

Op basis van zijn observaties definieert Neil Fiore uitstelgedrag als een vorm van gedrag dat is ontwikkeld om met de angst om te gaan die ontstaat bij het begin van het werk aan een taak en bij pogingen om het begonnen werk af te maken. De typische uitsteller komt op tijd door de meeste taken, maar de angst om op het laatste moment te haasten, verslechtert de kwaliteit van het eindresultaat.

De eerste stap om uitstelgedrag te overwinnen, is te weten dat het kan worden overwonnen. Dit blijkt uit onderzoek op het gebied van neuropsychologie en gedragsgeneeskunde, dat heeft aangetoond dat mensen hun negatieve houding kunnen beheersen en veranderen. Uitstelgedrag is geen oorzaak van probleemoplossende problemen, maar eerder een poging om talloze onderliggende problemen op te lossen: laag zelfbeeld, perfectionisme, angst om fouten te maken, angst voor succes, besluiteloosheid, gebrek aan balans tussen werk en vrije tijd, ondoelmatige doelen stellen en negatieve gedachten over werk en over jezelf jezelf.

Tips als “Laten we het samen zoeken …”, “We moeten harder proberen …” zijn gebaseerd op de diagnose van een lui persoon die zich met een uitsteller in het publieke bewustzijn heeft verankerd. Maar dergelijk advies verergert het probleem alleen maar, omdat het het leven saai en moeilijk maakt en dat er geen tijd is voor plezier.

Het door Neil Fiore voorgestelde programma is gebaseerd op andere attitudes, in overeenstemming met de positieve psychologie van Abraham Maslow en Martin Seligman. Het richt zich op het loslaten van zelfvervreemding – een staat van zelfgestuurd handelen die voortkomt uit een diepgewortelde overtuiging dat je prestatie je waarde bepaalt. Uitstelgedrag bij deze benadering is een neurotische vorm van gedrag om de persoonlijkheid en het gevoel van eigenwaarde te beschermen. Dat wil zeggen dat we uitstellen wanneer ons gevoel van eigenwaarde of onafhankelijkheid wordt bedreigd, en ook om onze diepe innerlijke angsten tijdelijk te verminderen – veroordeling, kritiek, ontevredenheid over anderen.

Deze angsten zijn geworteld in over-identificatie met je werk, en zijn de keerzijde van de destructieve drang naar perfectionisme. Het is het resultaat van ouderschap waarin ouders afzien van complimenten en de kinderen het gevoel hebben dat hun inspanningen nooit genoeg zijn. Kinderen leren dat het enige dat hen aan het einde van iets te wachten staat, kritiek of waardevolle begeleiding is om het resultaat te verbeteren. Mensen die in deze geest zijn opgevoed, worden gedwongen te geloven dat alleen de resultaten van hun werk een maatstaf zijn voor hun waarde als Persoon. Het resultaat is een laag zelfbeeld en een negatieve houding ten opzichte van werk. Uitstelgedrag is dan een manier om tijdelijk stress te verminderen en spanning te verminderen.

Uitstelgedrag kan ook worden gebruikt om angst voor succes, serieuze keuzes, meer concurrentie, plotselinge veranderingen en groeiende eisen te vermijden. Maar als je van werk of prestatie de maatstaf maakt voor de waarde van je persoonlijkheid, dan zorg je voor constante stress.

Uitstelgedrag kan een uiting zijn van wrok, het kan uw verontwaardiging weerspiegelen over de krachten die u in het nauw hebben gedreven. Je voelt je een slachtoffer van onrechtvaardige krachten, omdat je beseft dat je niet openlijk kunt rebelleren vanwege het risico van nadelige gevolgen en het verlies van het extra voordeel van martelaar zijn. Maar door uw toevlucht te nemen tot uitstelgedrag, werpt u deze macht tijdelijk omver. U kunt uw onenigheid uiten door uw werktempo te vertragen en halfslachtig te werken.

Het diepgewortelde idee dat uitstelgedrag een probleem op zich is, in plaats van een symptoom van andere problemen, in plaats van je inspanningen te richten op het doorbreken van de cyclus van druk-angst-uitstelgedrag, maakt de situatie alleen maar erger door je de schuld te geven van zo’n vreselijke gewoonte. Je probeert veel verschillende methoden, maakt lijsten, werkt een schema uit, maar het brengt je nergens. Omdat dergelijke methoden niet alleen uitstelgedrag aanvallen, maar ook u als bron.

Het tegenovergestelde van de beschreven benadering van uitstelgedrag en een belangrijke stap om het te overwinnen, is een positieve houding ten opzichte van de menselijke aard, de overtuiging dat de behoefte aan werk, evenals aan verbetering, natuurlijk is voor een persoon, en problemen zoals uitstelgedrag zijn meestal het gevolg van het onderdrukken van deze behoeften.

Door te leren jezelf te voorzien van innerlijke zekerheid en het vermogen om positief tegen jezelf te praten, verminder je je angst om onvolmaakt te zijn, sta je jezelf toe risico’s te nemen en sneller te handelen. De mensen van wie de zelfidentificatie is gebaseerd op de succesfactoren op verschillende gebieden van activiteit, blijven opgewekt, zelfs nadat ze in een van de gebieden een nederlaag hebben geleden.

…..meer info kunt u hier vinden «Road to 100k Instagram Followers»!

hubspot instagram

https://marketingbook.shop/
Is niet de echte reden voor uitstelgedrag?

Berichtnavigatie