Empress management services
Image default
Zakelijk

CRM voor serviceverbetering

U wilt graag de service van uw bedrijf verbeteren, maar u weet niet waar u moet beginnen. De afdeling klantenservice is vaak een eerste plek waar u kan beginnen, vaak ook met een CRM-oplossing. Wij leggen graag uit hoe.

Tips voor een betere klantenservice

Customer service is een belangrijk onderdeel om klanten te behouden. Wij leggen uit hoe u de klantenservice het beste in kan richten.

De belangrijkste troef van een bedrijf ten opzichte van de concurrentie zijn de klanten/afnemers. De behoeften van uw klanten zorgen ervoor dat uw bedrijf bestaat en kan groeien. U heeft daarom niet alleen een strategie nodig om nieuwe klanten binnen te halen, maar ook om vast te houden en er trouwe klanten van te maken.

Waarom is klantenservice zo belangrijk?

Met een goed werkende klantenservice kunt u de relatie met uw huidige en toekomstige klanten verbeteren. Waarom is dit zo belangrijk? Tevreden klanten nemen niet alleen meer af, maar bevelen uw service of product ook aan anderen aan.

Een klantenservice dat goed werkt zorgt ervoor daarnaast ook voor dat klanten langer trouw blijven aan een merk. Wij leven in een tijdperk waarin ervaringen centraal staan. Klanten evalueren niet alleen meer het product of de dienst, ze willen zich ook goed voelen op het moment van de aankoop én daarna. De hedendaagse consument is goed geïnformeerd, weet wat hij wil en is niet bang om naar de concurrent over te stappen als de klantenservice niet naar wens is.

Als een bedrijf de kans laat liggen om klanten te binden, is er een groot risico de klant kwijt te raken. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat een klant zich niet genegeerd of zich niet geholpen voelt.
Om tegemoet te kunnen komen aan de verwachtingen van de consument, moeten bedrijven zo snel mogelijk inzien hoe belangrijk klantenservice is.

In dit artikel leggen wij u uit wat klantenservice is en waarom het zo belangrijk is. Ook geven wij u een aantal praktische tips om de ervaring van uw klanten te optimaliseren.

Wat is klantenservice nu precies?

Klantenservice is de service die u uw klanten biedt voorafgaand aan, tijdens en na de verkoop van uw dienst of product. Vandaag de dag verwachten mensen dat een bedrijf 24 uur per dag, 7 dagen per week en via alle kanalen bereikbaar is. Zoals eerder verteld, kunnen klanten makkelijk naar de concurrent overstappen. Dus als u nog niet heeft nagedacht over hoe u uw klantenservicesysteem kunt optimaliseren, is het nu tijd om met een aantal trends mee te gaan.

Een buitengewoon goede klantenservice is gebaseerd op 3 belangrijke pijlers:
•    Empathie: Empatische en vriendelijke medewerkers;
•    Persoonlijk contact: beperk uw klantenservice niet tot virtuele contacten;
•    Personalisering: laat merken dat u uw klanten kent en personaliseer uw service.

Personalisering en persoonlijk contact wordt hedendaags vaak ondersteund door het gebruik van een CRM-systeem waarin al de gegevens van klanten staan opgeslagen in klantprofielen.

Tips voor een goede customer service

Investeer in uw klantenservicekanalen

Er is een grotere kans dat consumenten meer aankopen doen bij bedrijven die zowel offline als offline klantenservice bieden. Om de klanten te kunnen geven wat zij nodig hebben, moet u evalueren of de huidige kanalen die u gebruikt voldoende zijn en of u er echt mee de verwachtingen van klanten voldoet.

Een omnichannel-strategie komt hier om de hoek kijken. Een omnichannel is wanneer er integratie is tussen alle kanalen. Het doel is om een ervaring te bieden waarbij klanten op elk willekeurig moment contact kunnen opnemen via het kanaal van hun voorkeur om vervolgens goed te worden geholpen. Ook moeten klanten tussen kanalen kunnen schakelen zonder dat zij hun probleem weer helemaal opnieuw moeten uitleggen.

Door te investeren in integrale technologische oplossingen zoals CRM-software kun je een goede, efficiënte klantenservice garanderen en tegelijkertijd de productiviteit binnen uw bedrijf verhogen.

Train uw serviceteam om een goede klantenservice te leveren 

Om een goede klantenservice te kunnen bieden moet u:
•    uw klanten en hun behoeften goed kennen;
•    uw klantenserviceproces zo vormgeven dat het compleet en beheersbaar is;
•    duidelijk en transparant met uw klant communiceren.